”Här har alla ett gemensamt intresse och alla tycker det är lika kul som jag”

Zoe Richardson har alltid haft ett jättestort intresse för naturvetenskap, men också för musik. På Tycho Braheskolan kan hon kombinera sina två intressen i och med naturvetenskapsprogrammet inriktning naturvetenskap och samhälle, med en extra profil i musik som utövas direkt från år 1.

Zoe tycker att en av de bästa sakerna med Tycho Braheskolan är gemenskapen. Hon och kompisarna sitter ofta på skolan och pluggar tillsammans och de stöttar varandra både när det går bra och när det är svårt. Hon tycker också att det är bra att lärarna alltid finns tillgängliga och svarar om man har frågor om matte eller annat som brukar vara svårt att förstå.

– När man går den särskilda varianten med musik som jag går så bildar man också en speciell koppling med de andra som går natur-musik. Man har liksom en liten grupp som verkligen är min grupp från början. Sen också det här att jag får ta ett litet andedrag från skolarbetet under skoltid och plugga musik. Istället för att plugga till exempel matte så är det en konsert vi ska ha på skolan. Det gör det också roligare för alla andra eftersom klasskamraterna kommer och kollar när vi spelar och det blir den här känslan av trygghet bland alla.

Varför blev det just Tycho Braheskolan?

– Jag har alltid haft ett jättestort intresse för naturvetenskap. Och för musik. Men jag har aldrig vetat hur jag ska mixa de två eftersom de två programmen är så olika. Antingen går man kanske estet eller så går man natur-natur och jag var lite rädd för att välja en av dem för jag var rädd att jag skulle välja fel.

– När jag kollade på hemsidan såg jag att det fanns den här särskilda musikvarianten och så tänkte jag gud va kul. Sen när jag pratade med några kompisar som gick här sa dem att gemenskapen på skolan var jättebra och man fick hjälp med plugget. De sa också att musiken inte tog över plugget utan det var en balans och en bra paus från skolarbetet. Då tänkte jag att det vill jag göra.

Hur ser dina framtidsdrömmar ut?

– De har ändrats väldigt mycket sen jag började på skolan. När jag började här var jag helt bestämd med att jag skulle bli läkare. Men desto mer jag gick igenom programmet så märkte jag mer att vissa ämnen kanske inte var min starkaste sida, även om jag fortfarande tycker om det och att det är intressant. Det var då jag valde natur-samhälle för att jag märkte att jag lutade mer åt samhällsämnena, tillsammans med lite natur.

– Just nu är min dröm att bli jurist och att jobba med någonting med lagar och mänskliga rättigheter, men sen vet man aldrig vad som händer. Jag kanske ändå vill bli läkare fortfarande efter studenten och då finns ju alltid möjligheten att plugga upp ett eller två ämnen som jag missar på den här inriktningen och sen är jag på min väg där.

Vem tycker du ska söka till ditt program på Tycho Braheskolan?

– Den som har ett intresse för naturvetenskap, man behöver inte vara jättebra på det men bara man har viljan av att lära sig och bli bättre. Den som tycker om gemenskapen när det gäller att plugga och som vill ha en balans i skollivet. Då kommer musiken in för då får man en naturlig paus.

Hur är dina lärare?

– Lärarna är bra och bryr sig väldigt mycket om sina elever. De tar mycket initiativ för att hjälpa oss att klara det. När de förklarar på tavlan frågar de oss ofta om det går för snabbt eller för långsamt. Det ger oss en trygghet att vi känner att vi verkligen kan säga om det är något vi inte förstår så det är ett stort stöd.

– Sen har vi läxhjälp efter skolan om man vill och vissa dagar har vi mattecentrum precis vid vår skola dit man kan gå om man vill ha hjälp med just matten.

Har du något råd till blivande elever?

– Tveka inte. Jag själv tvekade väldigt mycket på mitt val och jag var rädd för att lämna det som var bekvämt för mig. Men när du väl har tagit steget och vågat välja så är det värt det.

– Sen tycker jag man ska ge det en chans när man väl börjar, även om man kanske inte gillar det de första dagarna. I början var det läskigt och jag tyckte det var för mycket på en gång, för högt tempo och för mycket plugg. Men sen gav jag det tid och det var verkligen värt det.

Vad är det bästa med skolan?

– Det är alla vännerna. Vi är så många och vi kommer alla från olika ställen. Det är en stor skola så man har många man kan bli vän med och här på gymnasiet har alla det här gemensamma intresset i naturvetenskap eller teknik så då blir det ju att man verkligen tycker om att vara här. Alla tycker att det är lika kul som man själv tycker och alla hjälper varandra.

– Man är aldrig ensam.