”En väldigt lärorik miljö”

Theodor Rampotas går andra året på naturvetenskapsprogrammet med inriktning natur. Han visste tidigt att han ville gå natur och han är väldigt nöjd med att han valde just Tycho Braheskolan.

Varför valde du Tycho Braheskolan?

– Jag visste att jag ville gå naturprogrammet för jag gillade matte och no-ämnena. Jag visste inte säkert vilken skola jag skulle gå på, men min storebror hade gått här och rekommenderade den. Jag stod då mellan Tycho Brahe och en annan skola. Och jag är jättenöjd, för Tycho Brahe är väldigt bra.

Har du något råd till en blivande elev?

– Ett råd är att skugga! Då kan man verkligen få en bra bild av hur det faktiskt är på skolan. Man kan komma en halv eller heldag och går med en elev på lektioner och raster. När jag skulle välja fick jag skugga en tjej som jag kände sen innan, men man kan alltid skugga även om man inte känner någon.

Finns det något på Tycho Braheskolan som du tror du kommer minnas länge?

– Vi har många projektdagar som är inriktade på olika saker. De dagarna är alltid jätteroliga! En gång var det till exempel att vi skulle lösa en framtidsutmaning genom olika hållbarhetsuppgifter. En annan gång skulle vi skapa någon naturvetenskaplig lösning på ett problem.

– Varje år är det en schacktävling också och schack är väldigt stort på Tycho Brahe. Då är det en lärare som möter tio elever, där han spelar mot alla samtidigt och går runt och gör ett drag i taget. Dessutom vinner han nästan alltid. Det är en väldigt stor och kul happening för skolan.

Vad är det bästa med Tycho Braheskolan?

– Det bästa med skolan är nog att man verkligen kan vara sig själv här. Vi är väldigt många olika personligheter och alla hör hemma lika mycket. Det är en väldigt avslappnad social krets.

Vad är det roligaste med ditt program?

Jag har alltid varit ganska bra på matte och då blir det att jag tycker det är kul. Det passar mig och det roliga är just det att det är väldigt mycket matte och jag har väldigt bra mattelärare. Jag har Hamid och han gör matten extra rolig för att han tar det på ett litet skämtsamt sätt, men att man samtidigt lär sig mycket.

– Alla lärarna här är bra och de brukar anpassa det bra utifrån person till person. Är det någonting man behöver ha mer förklarat så kan man skriva till dem och få mer hjälp. Det viktigaste är att man själv säger till om man behöver hjälp för då får man det.

Hur är klassen?

– Alla är väldigt snälla och trevliga. Det som är kul är att min klass är väldigt målmedveten så det är många som verkligen försöker plugga och ta det seriöst och då blir det en väldigt lärorik miljö.

Hur stöttar ni varandras lärande?

– Vi har en chattgrupp där det ofta brukar komma upp frågor om särskilda uppgifter eller om någon vill plugga efter skolan. Det finns några olika ställen på skolan man kan plugga på här på skolan. Små rum, eller i biblioteket eller cafeterian eller man kan alltid också plugga hemma hos någon.

Vem tycker du borde söka till Tycho Braheskolan?

– Den som gillar matte eller de naturvetenskapliga ämnena. Eller teknikprogrammet om man gillar datorer och så. Främst de som gillar naturämnena. Sen är det också skönt att det är så tillåtande. Man kan verkligen vara sig själv här utan någon särskild social press. Man kan verkligen vara precis så som man är.