Min lärare fick mig att tro på mig själv

Rita Iteka har alltid varit intresserad av tekniska ämnen. Men matten på Tycho Braheskolans teknikprogram kändes svår och hon var nära att hoppa av. Idag är hon glad att hon höll fast.

Rita tog studenten från Tycho Braheskolans teknik- och ingenjörsprogram, inriktning teknikvetenskap, sommaren 2014. Nästa anhalt hoppas hon blir Lunds universitet. Hon har sökt in till civilingenjörsprogrammet med maskinteknik alternativt elektro som inriktning. Intrycket du får av henne är att hon är en ambitiös och driven tjej som vet vad hon vill. Men enligt Rita själv har det inte alltid varit så.

– Jag trodde inte på mig själv så mycket när jag började i gymnasiet. Det var svårt med matten och jag var nästan ensam tjej i en klass med bara killar. Jag var nära att byta till en mindre teknisk inriktning. Men Eva (Ritas matematiklärare, reds anmärkning) fick mig att tänka om. Hon sade till mig att jag verkligen har potential och motiverade mig att satsa.

Rita Iteka tycker matematik är jättekul. Foto: Christian Holmström

Att det är så få tjejer som väljer teknisk inriktning tycker Rita är tråkigt, och samtidigt förstår hon varför. Så fort man är i minoritet kommer tvivlen. Jag hör kanske inte hemma här. Ska jag göra som de flesta andra tjejer jag känner och välja en mindre teknisk inriktning som design. Då gäller det att man har lärare som ser ens verkliga potential.

Matte är mer än siffror

När Rita väl hade kommit över sina tvivel och nått till en tröskel där hon kände att hon verkligen började behärska matematiken, kom nästa utmaning. I årskurs två började hon tävla i matematik i skolans regi, först på hemmaplan och sedan åkte hon och en klasskamrat även runt på tävlingar där de ställdes mot elever på skolor runt om i Sverige.

– På tävlingarna fick vi lära oss mycket om vad matematiken verkligen handlar om och vad man kan använda den till, berättar Rita.

Hon refererar till ett exempel som hon fått med sig från en av tävlingarna:

– Man kan jämföra matematiken med musik. Man kan till exempel lära sig att spela piano genom att läsa noter, eller genom att spela. I slutändan så är det bevisat att det i långa loppet är lättare att göra än att läsa. Likaså i matematiken. Det är tecknen som är svåra och som sätter käppar för förståelsen. Folk är rädda för symboler.

Rita var själv rädd för symboler en gång. Och första nationella provet gick dåligt.

– Det var en chock för mig som alltid haft lätt för matte i grundskolan. Men jag förbättrade mig. Genom att vilja, motivation och tro på mig själv.

Så Ritas råd till alla som är intresserad av att arbeta med teknik är att satsa. Och satsa allt på att förstå matten.

– Matten går igen överallt. Klarar du den så klarar du allt det andra!