Läs om våra elever

Här kan du lära känna våra elever bättre. Först ut är Mårten Nilsson som går på natur.

Vad heter du och hur gammal är du?

– Jag heter Mårten Nilsson och är 18 år gammal

På vilket program går du?

– Jag går på Naturvetenskapliga programmet med inriktning Natur-Natur, specialisering Medicin. Jag påbörjade min gymnasieutbildning hösten 2017.

Varför valde du ditt program? Varför passar programmet dig?

– Naturvetenskapliga programmet var en självklarhet för mig när jag valde gymnasium eftersom att det innehöll alla mina favoritämnen; kemi, biologi och matte. Med specialiseringen Medicin fick jag även med biokemi som är något som jag är väldigt intresserad av. Dessutom ger Naturvetenskapliga programmet en bred högskoleförberedande utbildning, faktiskt den bredaste det finns i Sverige, vilket håller många dörrar öppna efter gymnasiet. Naturvetenskapliga programmet är en utmaning; något som jag gillar att bevisa att jag klarar av. Naturvetenskapliga programmet är ansträngande och kräver pluggande vilket jag inte har något emot. Jag har under hela min skolgång pluggat med kompisar vilket jag anser att man lär sig mycket mer av och samtidigt är det väldigt kul när man umgås med kompisar och knyter vänskapsband.

Varför valde du just Tycho Braheskolan? Berätta hur du tänkte!

– Jag visste att jag ville gå Naturvetenskapsprogrammet när jag slutade grundskolan. Eftersom att jag var väldigt intresserad av läkemedel och kemi så fångade Tycho Braheskolans Medicinprogram min blick. Jag ville gärna gå på en kommunal gymnasieskola, då jag tycker att det är bättre än att gå på en privat gymnasieskola. Jag gick på öppet hus och skuggade elever under vårterminen innan jag slutade grundskolan. Under den tiden stärktes mitt intresse av Tycho Braheskolan, den hade allt jag ville ha; rymliga korridorer och klassrum, stort bibliotek, pluggställe, matsal och bra lärare. Stämningen på skolan var också underbar när jag var där under skuggningar, alla var trevliga mot varandra och skrattade.

Mårten Nilsson.

Berätta lite kort om din utbildning. Vad läser ni och hur arbetar ni – lärande, arbetssätt, laborationer osv.

– Det Naturvetenskapliga programmet med inriktning Natur-natur innehåller massa biologi, kemi, fysik och matte. Självklart finns det andra ämnen som man läser som till exempel svenska, engelska och historia. Utbildningen kan man i viss mån skräddarsy själv, till exempel med individuellt val eller ibland då man läser flera kurser så kan man välja bort några. Alla kurser går till väga så att man påbörjar ett läroområde som man sedan har prov på. Det finns flera delprov och några kurser slutar i ett kursprov, ett stort prov på allt som kursen har innehållit. När vi går in på ett nytt arbetsområde så börjar vi med att gå igenom grundläggande information och sedan jobbar vi vidare in djupare i området. Läroområdena kompletteras ofta med laborationer, för att få en djupare insikt i hur saker fungerar istället för att bara jobba med det teoretiskt. Jag kan ärligt säga att det är väldigt bra att man har laborationer eftersom att det ger väldigt mycket. Det finns alltid frågor som man ska besvara under arbetsområdet och repetitionsfrågor inför proven samt en sammanfattning.

Hur är utrustning och lokaler på skolan?

– All utrustning som används är väldigt bra, det finns maskiner som man knappt kan föreställa sig finns för att mäta olika värden. Kemilaborationer är särskilt utrustade med modern teknologi eftersom att Tycho Braheskolan fick ett nytt kemilabb under 2019. Lokalerna är rymliga, städade och väldigt bra.

Hur är lärarna? Vilken hjälp får du att nå dina mål?

– Lärarna vill alltid att alla ska nå så höga betyg som möjligt. De erbjuder extralektioner om de kan för de som vill och har tid. Man bygger ett bra band med alla lärare på Tycho Braheskolan där man inser vad de gör för en, för att man ska förstå. Det känns inte enbart som att lärarna är där för att lära ut, utan även för att vara stöd i svåra stunder om det har hänt något på skolan som man behöver prata om.

Hur är klassen? Hur stöttar ni varandras lärande?

– Jag har den bästa klassen man kan få. Vi är tighta alla 30 elever som alltid ställer upp för varandra och har kul ihop. Det är väldigt viktigt med en bra klass eftersom att det är dem som man kommer att umgås och träffa mest under skoldagarna. Flera andra klasser har blivit grupperade inbördes, men min klass har inte gjort det. Vi är lika nära som vi var i början, om inte närmare varandra nu eftersom att vi har spenderat några år ihop som har inneburit tuffa prov och mycket plugg. Men vi har alla hjälpts åt för att alla ska lyckas och stöttar varandra när man behöver det.

Vad erbjuder skolan som skapar mervärde för dig?

– Tycho Braheskolan har den bästa sammanhållningen mellan klasserna, även trotts att klasserna har ställt upp mot varandra i olika tävlingar. Man hittar vänner i alla klasser men särskilt i sin egen klass. Med mina vänner på Tycho Braheskolan har jag skapat oförglömliga minnen som jag alltid kommer att öra med mig, vilket är något som jag värderar oerhört mycket. Utbildningen som jag får är även något som har stor betydelse för mig, eftersom att det är med den som jag senare ska bygga vidare min karriär på. Tycho Braheskolan erbjuder en bra utbildning där man verkligen fokuserar på lärandet och inte bara på att lär ut för att de behöver det.

Vilket är ditt drömjobb? Vilka karriärmöjligheter/studiemöjligheter finns efter studenten?

– Efter min student så vill jag plugga vidare inom kemi och molekylärbiologi. Jag har inte riktigt bestämt mig för på vilket universitet eller som jag ska gå på, men jag tittar på Göteborgs- Lunds- och Jönköpingsuniversitet för tillfället. I princip alla dörrar för alla universitetsprogram är fortfarande öppna för mig eftersom att jag läser det Naturvetenskapliga programmet. Några program och inriktningar inom teknikområdet saknar jag behörig till eftersom att jag inte har läst teknik på gymnasiet. Jag kan fortfarande bli civilingenjör med inriktningar som byggnader, maskin och fler, men till exempel maskintekniker kan jag inte läsa. Det finns även yrken som jag inte kan börja jobba som direkt och de är de som det finns yrkesprogram för.

Mitt drömjobb är att jobba som forskare inom medicin där jag kan hjälpa till att framställa nya läkemedel, både att förbättra de läkemedel som finns idag och för att hitta botemedel mot sjukdomar som idag är obotliga till exempel diabetes, AIDS och Alzheimers.

Tror du att du kommer plugga vidare? I så fall vad och varför?

– Ja, jag kommer att studera vidare efter gymnasiet. Jag vill skaffa mig så mycket kunskaper som möjligt så att jag sedan kan göra mitt bästa för att hjälpa andra människor genom att ta fram nya läkemedel så att familjer slipper mista en familjemedlem i en obotlig sjukdom. Jag vill även studera vidare så att jag kan få en bra utbildning som kan ge mig ett bra jobb med bra lön så att jag kan försörja mig och möjligen min framtida familj. Innan familjelivet vill jag dock uppleva en massa saker och då behöver jag ha pengar till det så att jag kan för göra det jag vill.

Vad är det roligaste du gjort under utbildningen hittills?

– Det finns många oförglömliga stunder där jag och min klass har haft väldigt kul, roligare än vad jag nånsin har haft det tidigare. Dem stunderna har både varit enkla pluggtimmar efterskolan när man förbereder sig för ett prov eller bara pluggar mer för att verkligen förstå ämnen och vid klassutflykter. I tvåan resten jag och min klass till ön Bassholmen utanför Göteborg där vi gjorde fältstudier inom biologi, kemi och fysik. Bassholmen innebar mycket skratt och lekar för alla i klassen och det var mer underbart än vad det går att beskriva. Resan till Kläppen (skidort nära Sälen) var minnesrik nära alla skrattade och sjöng i kör till musiken i bussen påväg upp och stunderna i backarna samt i stugorna var något som jag kommer att bära med mig resten av livet. Utflykterna till Lunds universitet och Bakken vad oförglömliga, då även de var med min klass som jag har så otroligt kul med.

Varför skulle du rekommendera skolan och programmet till andra?

– Jag skulle starkt rekommendera Tycho Braheskolan till andra elever eftersom att man får vara sig själv på skolan. Det finns inte många bra skolor där det inte till exempel finns en klädkod som alla måste följa för att ”passa in”. Alla är välkomna. Lärarna är väldigt bra och stöttande, kurserna innehåller mer än bara teoretiskt arbete som laborationer.

Det Naturvetenskapliga programmet erbjuder flest möjligheter efter gymnasiet så det är ett bra program att läsa, men man ska vara beredd på att man kan behöva studera och göra läxor utanför skoltid.