”Det värmer i lärarhjärtat”

Hur gör en lärare för att motivera och stötta sina elever till att nå sina mål? Under åren har försteläraren Eva Berglund hjälpt många av sina elever att hitta rätt. Genom att lyssna, anpassa och ställa rimliga krav. Vi frågade vad som motiverar henne att gå till jobbet varje dag.

Under åren har försteläraren Eva Berglund hjälpt många av sina elever att hitta rätt.

– Eleverna!

Svaret kommer självklart. Och hon lägger till:

– Det är en utmaning att förklara något så att andra förstår.

Eva Berglund har jobbat som lärare på Tycho Braheskolan i 25 år. Erfarenheterna som hon har samlat på sig under alla år ger henne en styrka i undervisningen. En styrka som har att göra med så mycket mer än bara ren ämneskunskap. Hon har förmågan att motivera, stötta och hjälpa sina elever att nå dit just de vill. Den förre teknikstudenten Rita Iteka är en av dem. Som Rita själv uttrycker sig:

– Jag trodde inte på mig själv så mycket när jag började i gymnasiet. Det var svårt med matten och jag var nästan ensam tjej i en klass med bara killar. Jag var nära att byta till en mindre teknisk inriktning. Men Eva fick mig att tänka om. Hon sa till mig att jag verkligen har potential och motiverade mig att satsa.
För en lärare måste en kommentar som Ritas vara den ultimata bekräftelsen.

– Ja, det värmer i lärarhjärtat. Jag blir jätteglad när Rita säger att hon kommit helt rätt i sin utbildning, säger Eva.

Ge sig tid för varje elev

Förmågan att kunna ge sina elever stöd och inspiration i valet av studieinriktning är något som kommer med erfarenheten menar Eva. Under åren har hon arbetat upp en trygghet i sin roll som lärare. Det gör att hon också vågar ge mer när det gäller råd och stöd till eleverna i deras olika vägval.

– Det var tydligt för mig att Rita var duktig i matematik. Hennes svårigheter låg istället i de moment där texterna var omfattande. Jag uppmuntrade henne då till att fortsätta jobba på lika flitigt och fick henne att se skillnad mellan matematiksvårigheter och språksvårigheter. I takt med att Rita blev säkrare i svenska språket gav detta också positiv effekt på hennes resultat i andra ämnen.

Det låter så självklart när Eva berättar. Och egentligen är det enkelt, i teorin om inte annat. Man måste ge sig tid att se varje elev. Känna av var eleven befinner sig och vad som behövs för att hen ska nå sina mål.

– Jag brukar vara tydlig gentemot eleverna med att jag inte kan lära dem matematik. Däremot kan jag underlätta för dem så att de själva kan lära sig.

Lärare som stöttar varandra

Evas metod för att stötta och motivera eleverna är att uppmuntra dem till att ställa frågor och att ge positiv förstärkning. Hon är noga med att planera undervisningen så att eleverna kan se den röda tråden. Det är även viktigt att sätta rimliga krav, vilket innebär olika krav för olika elever. En elev som siktar mot de höga betygen ska inte vara nöjd med godkänd på ett delprov men för en annan elev kan det vara ett jättebra resultat. Lägg ribban lagom högt och höj den sedan i lagom tempo.

Vem är det då som höjer ribban för Eva?

– Kollegorna. Vi är många ämneslärare som kan diskutera med varandra kring undervisningen. Och Tycho Braheskolan har ett bra arbetsklimat där vi arbetar mot gemensamma mål, tycker hon.

Ett bra arbetsklimat sporrar helt enkelt till att ge det där lilla extra. Kanske förbereda morgondagens lektioner för att prova en ny idé i undervisningen. Anstränga sig lite extra för att hjälpa en elev att höja sitt betyg från ett C till ett B. Och lyssna in eleverna lite extra för att lära sig hur man bäst får dem att förstå ett matteproblem.

Läs också intervjun med Rita Iteka: ”Min lärare fick mig att tro på mig själv”